If you can’t tell it, you can’t sell it:
de kracht van storytelling
Storytelling. Ofwel: verhalen vertellen. Het is zo’n mooie marketingterm die te pas en te onpas wordt gebruikt. Met als resultaat dat het een uitgeholde term dreigt te worden. Zonde! Want storytelling is een enorm krachtig middel voor ieder bedrijf. En elke ondernemer.
Er wordt over jou gepraat. Over jouw onderneming. Over jou als persoon. Over merk. Je levert een product of een dienst. En daar vinden mensen iets van. Of je dat nu wilt of niet. Als je goed werk en/of een goed product levert – en daar gaan we voor het gemak even vanuit – is dat geen probleem. Sterker nog: reviews zijn van onschatbare waarde. Minimaal zo sterk als die reviews, is het verhaal dat je zelf vertelt. Mits je dat op de juiste manier doet, tenminste. Want van ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ wordt niemand blij…
Niet het ‘wat’ maar het ‘waarom’ centraal
Hoe doe je dat dan, je verhaal vertellen op een manier die mensen raakt? Door niet het ‘wat’, maar het ‘waarom’ centraal te stellen. Het ‘waarom’ is te vergelijken met een boodschap op vriendschapsniveau. Vrienden houden niet van je om wat je doet, maar om wie je bent. Dat geldt ook voor je klanten (en werknemers). In de praktijk blijkt het voor bedrijven echter vaak erg lastig om op dat niveau te communiceren. Ze kunnen wel vertellen wat ze doen, maar niet waarom. Het gevolg: een afstandelijk verhaal. Zenden. Eenrichtingsverkeer. Dat betekent geen interactie. En dus compleet je doel missen.
“Het ‘waarom’ is te vergelijken met een boodschap op vriendschapsniveau.”
Zo doe je dat
Schoolvoorbeelden van bedrijven die weten hoe ze een verhaal moeten vertellen, zijn Coolblue en Albert Heijn. Heb je wel eens iets besteld bij Coolblue, dan weet je waar we het over hebben. De ‘wachttijd-filmpjes’ zijn geniaal. Maar hun verhaal gaat verder dan dat. ‘Alles voor een glimlach’, is het devies. En daar zetten ze veel verschillende middelen voor in. Eigenlijk gewoon alle middelen die ze tot hun beschikking hebben. De opdrachtbevestiging, bijvoorbeeld (‘Tip: om de bezorger hartelijk te onthalen kun je zelfgemaakte confetti gooien’). Zelfs de verpakking – waarmee je de meest uiteenlopende acties kunt uithalen – tovert bij iedere klant een glimlach op het gezicht. Ook Albert Heijn mag zich met recht een goede storyteller noemen. Met Appie Today brengen ze de plaatselijke supermarkt zó dichtbij dat je er direct naar toe wilt. Het geeft je het gevoel dat de AH-vakkenvuller je beste vriend is en als je in de rij staat begin je als vanzelf een informeel praatje met de caissière.
‘Allemaal leuk en wel’, hoor ik je denken, ‘maar ik heb niet het marketingbudget van Coolblue of Appie. Hoe pak ik storytelling als ondernemer of zzp-er dan aan?’. We delen onze drie belangrijkste tips met je:
#1: Denk niet te groot
Je hoeft geen marketingbudget van duizenden euro’s per jaar te hebben om je verhaal te vertellen. Waar het om gaat is: mensen betrekken bij je visie. Bij dat waar je voor staat. Wie ben jij? En wat drijft jou? Uit onderzoek blijkt dat mensen vooral graag zaken met iemand doen om wie hij is. Durf jezelf te zijn. Stel je kwetsbaar op. Weet waar je goed in bent en waarin niet. Durf je eigen verhaal te vertellen en durf dat op jouw manier te doen.
“Je hoeft geen marketingbudget van duizenden euro’s per jaar te hebben om je verhaal te vertellen.”
#2: Kies middelen die bij jou passen
Je verhaal vertellen kan op verschillende manieren. Misschien ben je een netwerker. En ontzettend sterk in het onderhouden van de persoonlijke relatie. Zet daar dan op in. Zoek naast de manier van jouw voorkeur nog twee of drie manieren/kanalen om je verhaal te vertellen. Video is één van de krachtigste mediums om je verhaal mee te vertellen. In een video wordt iemand gehoord én gezien. Kortom: er wordt emotie ervaren. En laat dat nu net één van de belangrijkste factoren zijn van storytelling.
“Video is één van de krachtigste mediums om je verhaal mee te vertellen.”
#3: Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Last but not least: wees echt. Want hoe belangrijk een goed verhaal vertellen ook is, de waarheid vertellen is nóg belangrijker. Als de potentiële klant van buiten iets ervaart dat er van binnen niet is, ben je bezig met ‘window dressing’. Dat is funest voor je bedrijf en voor jouw geloofwaardigheid als persoon. En dat is het laatste wat je wilt. Kortom: doe wat je zegt en zeg wat je doet. Maar dus vooral: waaróm je het doet.
Mootiv Media and Moore vertelt verhalen met behulp van onder andere video- en tv-producties. Benieuwd of we je kunnen helpen bij het vertellen van jouw verhaal? Kom gerust bij ons langs voor een lekkere bak koffie – of thee – en een goed gesprek. Of nodig ons bij jou uit op de koffie. Voor zo’n vrijblijvend adviesgesprek brengen we uiteraard geen kosten in rekening.