Instagram TV, moet je daar wat mee?

Vorige week lanceerde Instagram een nieuw videoplatform: IGTV. Wat is het en voor wie is het interessant?

Instagram TV, of beter: IGTV, wordt een directe concurrent van YouTube. Het richt zich helemaal op gebruik op je mobiel. Dat betekent verticale video. Dat is anders dan bij YouTube, waar de meeste video’s liggend zijn. Instagram heeft dan ook vooral jongeren op het oog, die snel een video willen bekijken en niet meer hun telefoon willen kantelen.

Of IGTV interessant voor je is, hangt er voornamelijk van af of jongeren je doelgroep zijn. Als dat zo is, kun je er eigenlijk niet omheen. Ook als je al aan het vloggen bent, lijkt IGTV een logische vervolgstap. De mensen van Frankwatching hebben al wat tips voor je op een rij gezet:
https://www.frankwatching.com/archive/2018/06/22/igtv-6-mogelijkheden-van-instagram-tv/

Bestaande video’s omzetten naar het verticale formaat van IGTV is heel goed mogelijk. Houd er dan wel rekening mee dat een aanzienlijk deel van het beeld uit het kader zal wegvallen. Zo staat er bijvoorbeeld een video van Mr Bean op IGTV, waar dat te zien is. Er zijn inmiddels op IGTV ook liggende video’s geüpload. Dan moet je dus evengoed je scherm kantelen. Al met al lijkt het verticale formaat niet echt iets voor zwaar geproduceerde video’s. Volgens Dutch Cowboys geeft dat niet en zijn jongeren vooral op zoek naar echtheid en maakt hen de kwaliteit van de video niet zo uit. Lees het in hun verhaal over IGTV:
https://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/vijf-tips-om-direct-aan-de-slag-te-gaan-met-instagrams-igtv

2 watch 2up en