Van YouTube-kanaal naar social tv-zender: hoe moeilijk is dat?
Supermarktketen Albert Heijn ‘did it again’. Met het opschalen van haar YouTube-kanaal naar een heuse social tv-zender – Appie Today – loopt de supermarktketen voorop in de laatste mediaontwikkelingen. En dat is niet de eerste keer.
Social tv-zender
In 1954 – ja, je leest het goed – rolt de eerste AllerHande van de pers. Toen nog in de vorm van een krant, inmiddels beter bekend als hét tijdschrift dat door iedere zichzelf respecterende amateurkok wordt gelezen. Zowel offline als online. De keuze voor een social tv-zender is een logische aanvulling op het tijdschrift, zo vindt AH-directeur Wouter van der Kolk. Met Appie Today wil de supermarkteten, die eigenlijk gewoon de titel uitgever verdient, ook de jongere doelgroep aan zich binden. Een slimme zet, als je het mij vraagt…
YouTube versus traditionele tv
Traditionele media verliezen terrein. Dat geldt ook voor tv. Niet gek, als je naar de ontwikkelingen binnen onze maatschappij kijkt. Er komen veel prikkels op ons af. Dat maakt dat we selectiever worden in wat we wel en niet kijken. In plaats van een avondje bankhangen voor de tv, bingewatchen we onze favo serie op Netflix. Geen reclames tussendoor. Gewoon zien waar je voor betaalt. Niet voor niets schieten platforms als Netflix en Videoland als paddenstoelen uit de grond. De kijker is in control. Hij bepaalt zelf wat hij kijkt én wanneer hij dat doet. De vrijheid van de kijker vraagt om een andere manier van tv-maken: online tv-maken.
Daar zijn waar je doelgroep is
De verschuiving van traditionele tv naar online tv heeft gevolgen voor de ondernemer. Positieve gevolgen, als je een beetje handig in weet te spelen op deze ontwikkelingen. Hoeveel van jouw marketingbudget heb je in 2018 ingezet op videokanalen als YouTube? Als je nu antwoordt met ‘niets’, of ‘een beetje’, dan zou ik je willen adviseren om die keuze te heroverwegen. Je wilt daar zijn waar je doelgroep is om zo de beste resultaten te behalen voor je onderneming. En dus zorg je dat je aanwezig bent op kanalen als YouTube. Met online advertenties. Of, beter nog: met je eigen YouTube-kanaal.
Durf te falen
Dat online tv maken en kijken de toekomst heeft, mag duidelijk zijn. Maar: hoe start je nu eigenlijk een YouTube-kanaal? Of hoe maak je de ‘Appie-move’? Hoe upgrade je jouw YouTube-kanaal naar een social tv-zender? Door naar je doelgroep te luisteren en gewoon aan de slag te gaan. Online content maken gaat verder dan alleen jouw verhaal vertellen. Het heeft alles te maken met aansluiten bij de interesses van je doelgroep en vervolgens de vertaalslag maken naar je product. Een voorbeeldje:
Een lokale horecaondernemer maakt een talkshow vanuit zijn zaak. Ondertussen serveert de chefkok gerechten, gemaakt met streekproducten. Recepten om die getoonde producten te maken, vind je op de website van de horecazaak. Daar kan de geïnteresseerde kijker ook meteen de in het programma gebruikte streekproducten aanschaffen. Korte items – denk aan interviews met mensen op straat, een ludiek spelelement, een bijdrage van een (lokale) foodblogger – wisselen de gesprekken met de gasten af.
Denk op deze manier eens na over de mogelijkheden die jij hebt om jouw product(en) of dienst(en) te vertalen naar een online tv-programma. Wees creatief. Durf te doen. En durf te falen. Een groot voordeel van online is dat je goed kunt testen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dat wat werkt, bouw je verder uit. Dat wat niet werkt, daar stop je mee.
Direct aan de slag
Ben je enthousiast geworden en zie je mogelijkheden voor jouw eigen YouTube-kanaal? Of ben je al klaar om de stap te maken naar een social tv-zender? Ik zet een aantal tips voor je op een rijtje:
#1: Zorg voor herkenbaarheid
Je YouTube-kanaal moet uitstralen wie jij bent. Zorg dus voor herkenbaarheid. Denk hierbij aan je logo. Een headerafbeelding. En een duidelijke omschrijving van je kanaal. Wat kan de kijker van jouw kanaal en programma’s verwachten? Ook binnen je programma’s kun je voor herkenbaarheid zorgen door de manier waarop je een programma start en eindigt, bijvoorbeeld.
#2: Breng je doelgroep in kaart
Voor wie maak je jouw programma’s? Wie wil je bereiken met je kanaal? Je doelgroep voor ogen hebben bij het maken van je programma’s is van essentieel belang. Het helpt je om je boodschap te bepalen. En om keuzes te maken.
#3: Plan meerdere opnames op één dag
Schiet meerdere korte filmpjes op één dag. Daarmee bespaar je tijd én geld (denk aan huur van cameraspullen, locatie, etc.). Bovendien bouw je zo een database op waar je uit kunt putten. En hoef je niet iedere dag bezig te zijn met filmen en het vullen van je kanaal.
#4: Taggen!
Wist je dat er elke minuut zo’n 300 uur aan videomateriaal naar YouTube wordt geüpload? Zie daar binnen maar eens vindbaar te zijn voor je doelgroep. Dat doe je door de juiste tags te gebruiken, goede titels te maken en een relevante beschrijving toe te voegen. Dat is ook meteen goed voor je zichtbaarheid in Google. Meer daarover lees je in deze blog ‘Gebruik video’s om online beter gevonden te worden.’
#5: Meten = weten
Content die aansluit bij de behoefte en interesses van je doelgroep, is essentieel voor het al dan niet slagen van jouw programma’s. Onderzoek dit dus voordat je start met produceren. Blijf de programma’s die je online hebt geplaatst ook monitoren. Een handig hulpmiddel hiervoor is YouTube Analytics. Hiermee verkrijg je gedetailleerde informatie over de kijkers van je programma’s zoals leeftijd, geslacht en geografie. Daarnaast helpen de kijkersloyaliteit statistieken bij het krijgen van inzicht in hoelang er naar je programma is gekeken. Maak daar gebruik van en bepaal zo of je programma goed aansluit bij je doelgroep.
#6: Samenwerken
Twee weten meer dan één. Zoek de samenwerking met een (online) marketeer. Spar met mede-ondernemers. Betrek een videoproductiebedrijf bij je plannen en ideeën. Kortom: bouw een team met mensen die elkaar versterken en zet samen een sterk eindproduct neer!
Is een social tv-zender alleen weggelegd voor de grote merken? Ik geloof van niet. Een Appie Today trek je als gemiddelde ondernemer niet zomaar van de grond. Maar een lokaal of regionaal alternatief wél. Zo’n kanaal biedt jou als ondernemer een enorme exposure, naamsbekendheid en daarmee nieuwe leads en klanten. Kanalen als YouTube worden alleen maar groter en een steeds serieuzer alternatief voor traditionele tv. Je kunt als ondernemer twee dingen doen: het naast je neer leggen of deze ontwikkeling omarmen en er je voordeel mee doen. Welke keuze maak jij?